De Vlaamse overheid wil sterker staan in haar strijd tegen armoede.
Hoe? Door social marketingprincipes toe te passen in haar overheidscommunicatie. Door af te stappen van het voorlichtingsdenken waarbij de overheid zich met grote campagnes richt tot alle burgers en in de plaats daarvan te gaan voor maatwerk, voor oplossingsgerichte communicatie op maat van diverse groepen burgers en ... dus ook op maat van mensen in armoede.
Deze social markeringaanpak in de praktijk brengen, betekent voor jou als communicatieambtenaar dat je drie dingen doet:
Dit draaiboek helpt je hierbij. Het leidt je stap voor stap doorheen het traject van beleidsvoornemen tot communicatieactie. Het bevat praktische informatie over het communicatieplanningsproces en achtergrondinformatie over mensen in armoede.
Als illustratiemateriaal gebruiken we daarbij werkdocumenten van drie pilootprojecten bij de Vlaamse overheid. We hebben de voorgestelde sociale marketingaanpak van overheidscommunicatie immers getest ... en goed bevonden.
Nu is het aan jou om met dit draaiboek aan de slag te gaan.
Veel succes ermee!