Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites. Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Communicatiedraaiboek

In vijf stappen communiceren met mensen in armoede

Vormgeving en verspreiding van de boodschap

Onderstaande vragen geven je informatie over de vormgeving van het communicatiemiddel:

  • Denkt de doelgroep op basis van de vormgeving dat zij tot de doelgroep van het communicatiemiddel behoort?
  • Wekt het communicatiemiddel interesse? 
  • Wat vindt de doelgroep over de vormgeving (lettertype, lettergrootte, kleurgebruik,...) van het communicatiemiddel? Helpt het hen om door te lezen? 
  • Wat vindt de doelgroep over de gebruikte illustraties?
Wil je informatie over de verspreiding van de boodschap, bevraag je volgende aspecten: 
  • Wordt de boodschap opgemerkt door de doelgroep? Trekken de gebruikte communicatiemiddelen de aandacht van de doelgroep? 
  • Is het product aantrekkelijk genoeg voor de doelgroep? Zijn ze geneigd het communicatiemiddel te lezen? 
  • Gebruikt de doelgroep ook effectief de kanalen die je inzet om informatie te zoeken over het desbetreffende onderwerp? Welke andere kanalen gebruiken ze nog?
  •  Vertrouwt de doelgroep de boodschap, de zender en de bron?