Het traject van beleidsvoornemen tot communicatieactie
Om succesvolle communicatieacties op maat van mensen in armoede te maken, werk je als communicatieambtenaar samen met de aandachtsambtenaar van je entiteit, start je tijdig en werk je planmatig volgens de onderstaande procesflow.
- Om dit schema groter weer te geven, klik op http://www.communicerenmetarmen.be/sites/default/files/images/ProcesflowDraaiboekArmoede.jpg - de afbeelding zal opengaan in een nieuw venster.
- Open hier een toegankelijke versie van de procesflow in tabelvorm.
- Om dit schema als pdf te downloaden, zie onderaan op deze pagina. (Opgelet: deze pdf apart downloadenkan nuttig zijn omdat er met deze afbeelding tijdelijk even een probleempje is voor wie een pdf wilt maken van dit hoofdstuk "In vogelvlucht".Onze excuses daarvoor.)
Samenwerking tussen de communicatieambtenaar en de aandachtsambtenaar van een entiteit is onontbeerlijk. De expertises van beide functies zijn immers zeer complementair waar het gaat om overheidscommunicatie met mensen in armoede. Als communicatieambtenaar kan je de aandachtsambtenaar helpen om met een communicatiebril de geplande beleidsdossiers te beoordelen op specifieke communicatienoden van deze doelgroep. De aandachtsambtenaar kan zijn kennis van de leefsituatie van mensen in armoede inbrengen wanneer je het communicatieplanningsproces doorloopt.
Tijdig starten betekent dat je weet waaraan je tijdig moet beginnen en met wie. En dus dat je aan het begin van de legislatuur beleidsmaatregelen oplijst waarover communicatie naar sociaal zwakke groepen wenselijk is. Komt een van deze beleidsmaatregelen in de loop van de legislatuur op de politieke agenda, dan doorloop je planmatig het communicatieplanningsproces volgens de vijf stappen op deze site.
Het schema hierboven vat het traject van beleidsvoornemen tot communicatieactie samen. Je vindt er ook de vijf momenten terug waarop consultatie van mensen in armoede nuttig en noodzakelijk is. Het is belangrijk om van meet af aan in te plannen dat je nog tijd moet voorzien voor een aantal toetsingsmomenten. En om dan tijdig in contact te treden met partnerorganisaties, zodat zij hun bijdrage ook kunnen inplannen.
De meerwaarde van het communicatietraject dat we hier voorstellen op de site, hebben we getoetst in drie pilootprojecten. De resultaten van deze pilootprojecten vind je als illustraties doorheen de site.