Deze website draagt het AnySurferlabel, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites. Meer informatie vindt u op www.anysurfer.be.

Communicatiedraaiboek

In vijf stappen communiceren met mensen in armoede

Sprekende beelden

Beelden hebben stopkracht: ze kunnen de aantrekken en vasthouden. Ze kunnen sfeer scheppen en zo mensen verleiden om de bijbehorende tekst te lezen. En ze kunnen mensen raken en verbinden.  

Mensen kijken vaak eerst naar de beelden, voor ze de eigenlijke tekst lezen. Beelden worden vaak ook beter onthouden dan woorden. Daarom is het belangrijk dat je aandacht besteed aan de beelden die je gebruikt ter ondersteuning van een tekst. Deze richtlijnen kunnen je hierbij helpen.

  • Klaar eerst uit welke functie een beeld moet vervullen bij een tekst. De functie zal immers mee de sfeer of het imago bepalen dat beeld moet uitstralen.
  • Ga voor beelden van mensen, eerder dan beelden van dingen, gebouwen, landschappen of dieren. Is de boodschap bedoeld voor verschilende doelgroepen, breng die dan ook allemaal in beeld. Dit hoeft niet noodzakelijk in een beeld te zijn, maar wel doorheen de boodschap.
  • Porteteer je mensen, zorg er dan voor dat ze in de camera kijken. Dat levert een meer appelerend beeld op dan wanneer mensen weg van de camera kijken. En kies - in de mate dat het gepast is - beelden waarop mensen glimlachen, lachen, verrast zijn of vrolijk kijken. Levensvreugde en plezier zijn aantrekkelijk.
  • Let op met humor, beeldspraak en symbolen in afbeeldingen. Ze worden niet altijd juist begrepen. Creativiteit in beelden is welkom, zolang ze de boodschap maar ondersteunt en de verstaanbaarheid van de boodschap niet (onbedoeld) moeilijker maakt. 
  • Beelden zijn goed, maar niet als achtergrond van tekst. Ze interfereren met de tekst en maken de tekst moeilijker leesbaar.
  • Plaats bij de beelden die je gebruikt een bijschrift. Zo weet de lezer meteen weet wie of wat er wordt afgebeeld en wat het doel van de afbeelding is.

Tip! De kracht van beelden komt maar tot uiting als ze functioneel zijn en van een goede kwaliteit. In het andere geval geldt: beter geen beeld, dan een slecht beeld.

 

Tiggelovend, I. (2011) Woorden en beelden k(l)eurig kiezen. Communiceren met een cultureel divers publiek. Antwerpen: Verbal Vision vzw en Wablieft, p. 36 - 55.